Las huertas de Elviña, un «espazo de paz» para los estudiantes de la Universidade da Coruña

montse carneiro A CORUÑA / LA VOZ

A CORUÑA

Eva Paola Bermúdez tiene 24 años, es estudiante del máster de Políticas Sociais de la UDC y a la vez trabaja como transportista en una microempresa de la familia. En la foto, con sus hermanos, Manuel y Rebeca, en la huerta que cultiva en el campus de Elviña
Eva Paola Bermúdez tiene 24 años, es estudiante del máster de Políticas Sociais de la UDC y a la vez trabaja como transportista en una microempresa de la familia. En la foto, con sus hermanos, Manuel y Rebeca, en la huerta que cultiva en el campus de Elviña Marcos Míguez

Alumnos del campus cultivan parcelas cedidas por la universidad por dos años

13 mar 2021 . Actualizado a las 17:20 h.

«A cabaciña é superagradecida», dice Eva Paola Bermúdez. Las horticultoras primerizas atiborran los semilleros presas del «por si acaso» y cuando llega el momento de cosechar no hay familia ni amigos suficientes para dar salida a la explosión biológica de calabacines que inunda la huerta. Entonces se desata el festín del trueque. «Pasounos coa cabaciña, coas cebolas e coas aromáticas. Saíron tantas que á parte de regalar puidemos compartilas cos veciños de parcela. Eses lazos que creas son moi bonitos, tamén organizamos as quendas para regar», explica esta estudiante del máster de Políticas Sociais de la UDC al cuidado de una de las 20 huertas que la universidad ofrece en el campus de Elviña para cultivos ecológicos.

Con 24 años, Eva también es transportista en la microempresa de recambios de automóvil de su familia. «Hai que buscarse a vida! A cousa está difícil!», advierte, y al momento se queja de la falta de tiempo para sacar de la tierra el rendimiento que desearía. «Tiña unhas expectativas moi altas e realmente non é doado, pero a aprendizaxe é moi positiva, sabes o que comes, porque aínda que pareza que temos moita información sobre alimentación no a temos, e ao final a horta é rendible», aclara. Algo más. «Con este ritmo tan acelerado, entre os estudos, o traballo e a familia, a horta converteuse nun espazo de paz, de consciencia na alimentación e tamén nos ritmos. Obrígame a poñer unha pausa».

Y cuenta la historia de Manuel: «O meu irmá ten 11 anos e está bastante empantallado. Ao principio custáballe vir e prefería quedar no ordenador ou xogando cos amigos, pero despois animouse e houbo un día, eu preparando o terreo para cultivar, que empezou a andar pola terra. Víao gozar moitísimo. Apartaba os insectos. Coidado por aquí que hai unha miñoca, dicíame. Pois foi creando unha relación inesperada co lugar e para el liberadora, das máis bonitas que vivimos», cuenta.

La bióloga Atocha Ramos es estudiante de Doctorado y desde hace tres años cultiva una huerta de 20 metros cuadrados muy cerca de su laboratorio. «Saes contenta de alí», dice de su experiencia como horticultora.
La bióloga Atocha Ramos es estudiante de Doctorado y desde hace tres años cultiva una huerta de 20 metros cuadrados muy cerca de su laboratorio. «Saes contenta de alí», dice de su experiencia como horticultora. Ángel Manso

Por las huertas de Elviña se cruzan niños, estudiantes y también profesores y trabajadores de la UDC como Antonio Paz o Araceli Serantes, «a persoa que sen sabelo meteume esta semente», desvela Eva Bermúdez, en una comunidad «moi interesante, interxeracional, que permite intercambio e por uns minutiños mesmo ter mestres que che recomendan cultivos, ou como facelos, recursos, axuda... moi interesante».

Y sobrevolando las conversaciones, la gran cuestión. «E como tes o tomates? Esa é a eterna pregunta», apunta Atocha Ramos, bióloga, estudiante de doctorado y desde hace tres años horticultora. «A min en particular dánseme mal o repolo e a coliflor, pero non porque sexan difíciles. Os pombos e as lesmas acaban con eles. O complicado para todos é o tomate, polo tema dos fungos. Se vas seguro que alguén andará preguntando: E os tomates como che van?».

«Os nenos xa non xogan coa terra, pero os executivos de Londres saen a abrazar árbores»

Atocha Ramos, que lleva el nombre de la planta del esparto, tenía seis años cuando vivió su primera y última experiencia hortícola en la casa de su abuela en Ciudad Jardín. «Quería plantar leitugas, pero choveu moito, saíron os caracois e acabaron coas plántulas. Nin as raspas quedaron. Collín tal disgusto que nunca máis». Hasta hace tres años, siendo ya bióloga y nada más empezar su doctorado sobre contaminación marina. «Gústame saber o que como. Tomates que saben a tomate e non os de plástico das grandes superficies. Un día chegou un correo coa convocatoria das hortas e pedín unha. Cinco metros por catro. Xa renovei. Saes moi contenta de alí», resume. Sin aprendizaje previo, su método consistió en el científico ensayo-error. «Usei a horta de xeito experimental, probando e metendo a pata. Tamén hai un experto en cultivos que vai de marzo a setembro a unha hora que podemos todos e dá consellos e fai auditoría e crítica construtiva», explica, y acaba con una llamada de atención. «Temos un concepto da natureza moi sesgado e penso que nos equivocamos. Nesta vida tecnolóxica e ás presas que levamos hai psicólogos que miden o que xa se coñece como síndrome por déficit de natureza. Non somos conscientes. Os nenos xa non xogan coa terra, pero os executivos da City de Londres saen a abrazar árbores e este tipo de cousas».