Las jorobas coruñesas que llenan de indignación las redes sociales

Mila Méndez Otero
mila méndez A CORUÑA / LA VOZ

A CORUÑA

marcos míguez

Atentan contra el patrimonio urbano ante los ojos de una Administración que sigue sin blindar los edificios catalogados

07 sep 2019 . Actualizado a las 12:59 h.

«O urbanismo é unha ciencia que estuda a ordenación dos territorios non consolidados. Así é como nolo aprenderon na universidade», escribe en uno de sus artículos más recientes Carlos Fernández Coto. El presidente de la Asociación para a Defensa do Patrimonio Galego (Apatrigal) continúa: «As áreas consolidadas non precisan dunha nova ordenación, tal e como se fai en Francia ou Inglaterra». La última polémica en las redes sociales no le ha sido ajena al arquitecto que firmó obras en A Coruña como la rehabilitación de la antigua Labase, en San Andrés.

joroba.Una joroba discutible. El edificio protagonista de la última polémica es este, en la calle Marqués de Amboage. Al inmueble de tres alturas se le añadió una joroba de tres plantas. «Forma parte do grupo de inmobles de transición entre o Modernismo e o Racionalismo. O seu interese non é o do inmoble en si, senón o do conxunto», apunta Fernández Coto
Una joroba discutible. El edificio protagonista de la última polémica es este, en la calle Marqués de Amboage. Al inmueble de tres alturas se le añadió una joroba de tres plantas. «Forma parte do grupo de inmobles de transición entre o Modernismo e o Racionalismo. O seu interese non é o do inmoble en si, senón o do conxunto», apunta Fernández Coto marcos miguez

Chepas discutibles

La ampliación en altura de un edificio en la calle Marqués de Amboage, próxima al Corte Inglés, es el blanco de las críticas en Twitter. La buhardilla de tres alturas con recubierta de aluminio rompe con la estética de la fachada del inmueble original, de tres plantas y un material y estilo completamente distintos. «Os plans xerais do 1985 e do 98 permitiron moitos dos desmáns que vemos hoxe», asegura Fernández Coto.

«Hai un problema estético, que pode ser opinable, e outro verificable tecnicamente, o incremento da densidade. Non é o mesmo que nunha rúa entren cen persoas que 200. Isto implica problemas de abastecemento de servizos e de mobilidade. Tamén, un cambio social: os residentes de longo percorrido vanse porque o mercado os despraza», apunta Plácido Lizancos, profesor de Análise Arquitectónica en la Escola Técnica Superior de Arquitectura de la Universidade da Coruña (UDC).

jorobas.Encajonado. Así quedó este inmueble, del Eclecticismo, situado en la calle Orillamar. La fachada original está encajonada. A la casa, en tres alturas, se le sumaron otras cinco plantas donde la armonía urbanística nunca fue un objetivo
Encajonado. Así quedó este inmueble, del Eclecticismo, situado en la calle Orillamar. La fachada original está encajonada. A la casa, en tres alturas, se le sumaron otras cinco plantas donde la armonía urbanística nunca fue un objetivo MARCOS MÍGUEZ

«A parte de perderse a imaxe harmónica da cidade que pensaron aqueles arquitectos coruñeses dos anos 40 do século XX, aumentan os prezos da zona», continúa Fernández Coto. Es la llamada gentrificación.

Cirugía invasiva

Lizancos define con un concepto médico, «cirurxía invasiva», los efectos de casos que, como el de Marqués de Amboage, se repiten en toda A Coruña. Desde la Ciudad Vieja, al Ensanche, Pescadería o Monte Alto. «Sempre que un plan permita aumentar a densidade dunha rúa, pódense producir casos coma este. Aínda que os edificios estean catalogados. Só os que son considerados coma monumentos, como o Kiosco Alfonso ou María Pita, están a salvo. Dentro dos inmobles singulares hai moitos graos de protección», detalla Lizancos.

Hai un problema estético e outro que é verificable, o incremento da densidade

joroba.Romper la armonía. En la plaza de Lugo un inmueble echa por los suelos la cadencia de sus edificios clásicos y modernistas. Sobresale por su fachada, pero también por su altura. Estas nuevas construcciones, destacan los arquitectos, buscan casi siempre exprimir el espacio para dar cabida a más pisos
Romper la armonía. En la plaza de Lugo un inmueble echa por los suelos la cadencia de sus edificios clásicos y modernistas. Sobresale por su fachada, pero también por su altura. Estas nuevas construcciones, destacan los arquitectos, buscan casi siempre exprimir el espacio para dar cabida a más pisos MARCOS MÍGUEZ

A veces es solo la fachada y, con conservarla, llega. Aunque se sumen nuevos pisos que alteren la edificación o se cambie todo el interior de la estructura. «Habendo posibilidades de ampliar interveñen varios axentes: un promotor inmobiliario, que vai gañar cartos coa intervención, e un propietario da casa vella, que vai gañalos coa venda», razona Fernández Coto.

«A pregunta que hai que facer é: por que os plans urbanísticos permiten incrementar o volume dos edificios?», formula Lizancos. «Desordenan para atender á especulación», responde Fernández Coto. «Nestes casos cúmprese coa Carta de Venecia, que indica que ‘o novo’ debe diferenciarse do orixinal. Pero non é correcto facelo, porque destrúe a imaxe global das rúas», insiste el presidente de Apatrigal. La atención, destacan, debe centrarse en el patrimonio que aún se conserva para que no corra la misma suerte.

Destrúese a imaxe global das rúas, da cidade que pensaron nos 40 os nosos arquitectos