Las (secundarias) mujeres esculpidas

Rodri García A CORUÑA

A CORUÑA

Rodri García

Gran parte de las figuras femeninas en espacios públicos son alegorías, revela el libro «A contrapelo»

10 mar 2019 . Actualizado a las 05:00 h.

«Na cidade da Coruña, onde foi tardía a febre monumentalista que inundou Europa durante a segunda metade do século XIX, a ausencia de monumentos dedicados a mulleres con nome propio non é absoluta, se ben o seu número constitúe un grupo moi minoritario en comparanza co dos varóns que mereceron tal honra». Esto escribe Elo Vega, artista visual e investigadora, en el ensayo titulado A contrapelo. As mulleres nos monumentos públicos da Coruña (Chan da pólvora. Editora).

En un minucioso y documentado recorrido por las estatuas públicas de la ciudad, -«cívicas e laicas: cristos e virxes á parte»- esta doctora en Nuevas Prácticas Culturales y Artísticas, señala: «A maior parte das figuras femininas aparece nos monumentos dun xeito despersonalizado e subalterno, como formas dirixidas a exercer a función de render homenaxe: coroando de loureiros o home de prol ou prostradas aos pés, agradecidas en nome da cidade ou da nación, como fantasmas que encarnan a preceptiva beleza ou a xuventude. O corpo como ornamento».

Uno de los ejemplos de ese rol subalterno de la mujer, «de complemento e ornato», es el monumento a Aureliano Linares Rivas (Compostela, 1841-Madrid, 1903) que está en la Rosaleda. En esta obra de Agustín Querol, además de la figura del que fuera tres veces ministro, aparece «unha alegoría da Historia: unha muller que voa coa súa túnica ao vento e un gran libro na man, onde se le a palabra Patria, e unha coroa de loureiro, o símbolo da gloria e a inmortalidade», detalla la investigadora en este libro que es fruto de una residencia en la ciudad, hace casi año y medio, dentro del proyecto Xeografía, memoria e capital cívico promovido por la concejalía de Culturas.

Elo Vega destaca que los jardines de Méndez Núñez acogen «a maior concentración de esculturas monumentais da cidade» e ironiza que en la misma hay «moita barba e bigotes de bronce e de granito».

En dicho emplazamiento están el monumento a Concepción Arenal y la escultura de Emilia Pardo Bazán, esta última «asinada por Lorenzo Coullaut Valera e que sería retirada en 2007 e substituída, debido á súa deterioración, por unha réplica en bronce». Ambas obras fueron inauguradas hace más de un siglo, en 1916. Vega evoca que «Doña Emilia, por pudor, declinou asistir ao acto» y en el mismo, «polas fotografías nas que a prensa da época recolle os eventos, hai profusión de traxes escuros e gravatas, e de novo moito bigote e barbas, pero non hai ningunha muller».

En cuanto a la presencia de la figura femenina «integrada na arquitectura cunha función estrutura», esta estudiosa señala el Palacio de Justicia, un edificio de Julio Galán según los planos de Antonio Palacios, en cuyas fachadas principal y posterior hay dos parejas de mujeres alusivas, «desde a súa solemne gravidade de prudentes matronas, A xustiza e A lei».

También en el frontal del palacio de María Pita hay seis figuras de mujer con funciones alegóricas. Así, las dos que sostienen el escudo de la ciudad, obra de Eugenio Cuadrado, representan la paz y la industria, según unas fuentes, y el trabajo y la sabiduría según otras. Las cuatro restantes, de Antonio Parera Saurina, corresponden a las provincias gallegas, destacando la de A Coruña, «a única que aparece cos peitos descubertos á vez que armada cunha espada», dice Vega.

Otra que está «espida cos brazos en alto» es la alegoría de Galicia con la que Asorey coronó su monumento a Curros, en el que están las gentes del pueblo trabajando: «Entre os labores das mulleres, destaca, xunto ao cultivo da terra, o primeiro labor de todas nós: a maternidade», escribe la autora del ensayo, antes de destacar que desde la inauguración de esta obra de Asorey, en 1934, hasta 1976, con el Monumento ao libro e os seus creadores, de Bucios, no aparecerá ninguna figura femenina en un espacio público. 

Docha Rioboo, primera autora

La década de los ochenta, con la «institucionalización das correntes feministas liberais», traerá consigo «que a eclosión monumental da Coruña baixo a éxida do alcalde Paco Vázquez -1983 a 2006- supoña un incremento das figuras femininas». Además, la colocación de ocho bustos en lo alto del edificio A Terraza _solo uno es mujer, Pardo Bazán_ supondrá que «por primeira vez unha muller asina unha obra pública na cidade: a escultora academicista Docha Rioboo». Luego vendrían monumentos a las cigarreras, a las cerilleras, a las placeras, a las bañistas, las sirenas del Orzán y San Amaro, la Ninfa de San Cristóbal... Mujeres esculpidas, sin nombre propio.