«Aínda ben non senten a campá e xa me están preguntando quen morreu»

Manuel Gándara Sambad, muxián de Serantes, explica la relación de Moraime con los toques religiosos. Él es el campanero de Moraime


cee / la voz

«Aquí a campá é coma o millo da semente, que se soe dicir. A xente éche moito de campá, aínda ben non a senten e xa me están chamando ou mandando un whatsapp para preguntar a ver quen morreu. Hai quen non, pero tamén hai moitos que che din que queren campá. O outro día morreu un aquí toquei dúas horas pola mañá, dúas pola tarde e ao día seguinte o mesmo», explicaba ayer por la tarde Manuel Gándara Sambad, el campanero de Moraime, que como casi todos en la parroquia muxiana estaba de fiesta y tenía invitados en casa, ya que hoy se celebra el patrón, San Xiao. De hecho, por la mañana, cómo no, tocó para la misa.

Aunque su relación con la parroquia y la colaboración en los oficios religiosos ya viene de atrás, a cargo de los tañidos por los que todavía se rigen muchas cuestiones en el rural de Muxía y de toda Galicia lleva poco más de un año, por lo que reconoce que aún utiliza «chuleta» para asegurarse de que cumple estrictamente con los sonidos que le corresponden. «Eu toco o que me ordenaron. Sei que antigamente se distinguía se o falecido era un home ou unha muller, pero agora iso xa non se fai. Aquí para un enterro é unha pequena e unha grande, para un funeral dúas pequenas e unha grande e para un cabo de ano dúas grandes e unha grande. Despois tamén se repenica: tan, tan, tan... cando é dunha festa ou sae a procesión, pero iso agora xa case nada», detalla Manuel, que mientras lo explica mira a la chuleta para no incurrir en error, porque desde el comedor de casa, repleto de invitados ya le estaban corrigiendo.

Y es que no se trata de un asunto baladí ni para los mayores de la parroquia, acostumbrados toda la vida al lenguaje de las campanas, ni para los más jóvenes, que aunque tengan otras vías de información se siguen guiando por los golpes del badajo contra el bronce fundido. De ahí las constantes llamadas a Manuel, del que prácticamente todos tienen el teléfono.

«A min avísanme os das funerarias e despois eu infórmoos de todo: en que tanatorio está, a que hora é o enterro, se hai funerais, se é en San Roque ou no cemiterio de abaixo... porque aquí, dependendo máis ben de onde a familia teña o panteón ou xa se fai todo en San Roque, como agora cunha señora de Chorente, ou tamén hai quen o fai abaixo [San Xiao de Moraime] e despois o leva para arriba. O que pasa é que cando é así moita xente xa marcha e non se acompaña todos ao defunto. Para os das funerarias tamén é máis traballo, sobre todo se teñen outros enterros ese día, ou se é agora no inverno chovendo», añade el campanero, que está muy atento a todos esos detalles, importantes para las familias en momentos delicados.

Al margen de los asuntos luctuosos, Manuel también se mantiene al día de todo lo que tiene que ver con la parroquia y con el entorno que, a su juicio, ha dado un salto adelante muy importante con la apertura del Hostel Monasteiro de Moraime. «Agora non moito, pero en tempo de verán viña xente seguido: excursión de Burgos, de Valencia, uns rapaces que deixaron o instituto a acamparon aquí unha semana... Ademais arranxaron as cortes e agora véndese roupa e outros produtos e Canabal [el empresario al frente del proyecto] alugou aquí unha casa que xa ten o cartel posto para abrir coma taberna. Estalle dando moita vida a todo isto», concluye este vecino, natural de Serantes, que también está esperanzado por las mejoras anunciadas para la iglesia. Y ello porque, además de las obras previstas, «estivo un arquitecto de patrimonio mirando as campás», ya que necesitan alguna actuación en las maderas para que sigan marcando el tono de la vida y la muerte en Moraime.

DNI. A sus 62 años, Manuel Gándara Sambad hace ya tiempo, unos cuatro años aproximadamente, que colabora en los oficios religiosos de la parroquia, pero además ahora, por enfermedad de su antecesor, es el encargado de tocar las campanas, una función más vital de lo que se cree que en muchas zonas rurales.

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