No 130 aniversario do naufraxio do buque Priam nas illas Sisargas

APUNTES HISTÓRICOS | Onte venres, 11 de xaneiro de 2019, cumpríronse 130 anos do afundimento do vapor inglés


As Sisargas son un referente histórico na navegación atlántica. Tanto é así que, no momento da implantación dos faros modernos, pasaron a ser punto de luz imprescindible para todas esas embarcacións que sucaban este recanto costeiro. Son tamén testemuña de naufraxios que puxeron a proba a afouteza dos mariñeiros malpicáns.

Onte venres, 11 de xaneiro de 2019, cumpríronse 130 anos do afundimento do vapor inglés Priam. Partira do porto de Liverpool ás dúas da tarde do 7 de xaneiro de 1889 e, case catro días despois, ás 5 da madrugada do 11, esnafrouse contra as Olgas da Cistela, ao leste da Sisarga Mediana ou Malante.

Non era esa unha estampa inédita para os malpicáns da época dado que o 27 de outubro de 1885 naufragara fronte ao areal do Rias (parroquia de Cambre) o S.J. Siddon.

Quen queira coñecer polo miúdo a microhistoria deste barco e do seu naufraxio deberá acudir necesariamente a un libro impecable dos investigadores Xabier Maceiras e Fernando Patricio, De Liverpool ás Sisargas; a derradeira travesía do Priam (Edicións Embora), publicado no 2014 co gallo da conmemoración do 125 aniversario deste afundimento. Ademais desta publicación, desde o Concello de Malpica de Bergantiños celebrouse un acto protocolario co descubrimento dunha placa no Paseo da Area Maior.

A solidariedade malpicá cos 42 tripulantes e 5 pasaxeiros deste barco de ferro centrouse na acollida nas casas de quen logrou chegar san e salvo a porto. Pero tamén, de modo maxistral, no rescate nun amencer atemporalado no que varios patróns e mariñeiros non aforraron folgos ata recoller o derradeiro tripulante con vida que permanecese nun buque case engulido polas augas.

Os primeiros malpicáns en se lanzaren ao rescate foron os patróns Ramón Santos Torres e Roque Varela cos seus respectivos botes e tripulación.

Á altura da Pedra da Cuada (no cantil da Atalaia) divisan dous botes salvavidas do Priam: un que se dirixe cara ao porto e outro, con 20 náufragos a bordo, asolagado, cara á Area Maior. Recóllenos nas súas bucetas e lévanos a porto para atendelos.

Despois saen tres lanchas máis que se achegan ao Priam e recollen a 12 persoas que aboiaban preto del.

Por último, un terceiro reemprazo foi o do patrón Pedro Casal Gómez e o do mariñeiro Ramón Villar Figueira. Rescataron da ponte asolagada do vapor os dous últimos superviventes, o capitán Jackson e o encargado da iluminación, o sueco F. E. Onlón, tras media hora intensa de loita co mar e tirando dun cabo ao que se ataran os desesperados náufragos.

Pese a toda esa heroica actuación dos patróns e mariñeiros malpicáns, ben coordinada polo alcalde Pedro Loureiro, falecerían catro mulleres da pasaxe, catro tripulantes e o médico.

O bo facer destes heroes malpicáns foi premiado pola Sociedade Española de Salvamento de Náufragos. A Pedro Casal Gómez e a Ramón Villar Figueira concedéronlle a Medalla de Prata. E o Goberno británico, a través da Axudantía de Mariña de Malpica, tamén recoñeceu o elenco de rescatadores mediante o envío de medallas, diplomas, obxectos artísticos e unha gratificación en metálico.

Conoce toda nuestra oferta de newsletters

Hemos creado para ti una selección de contenidos para que los recibas cómodamente en tu correo electrónico. Descubre nuestro nuevo servicio.

Votación
0 votos
Comentarios

No 130 aniversario do naufraxio do buque Priam nas illas Sisargas