Roberto Traba Velay: «Fisterra é o espello para mirar Galicia»

Juan Ventura Lado Alvela
J. V. Lado CEE / LA VOZ

FISTERRA

Portada del libro que se presenta mañana en el Concello de Fisterra.
Portada del libro que se presenta mañana en el Concello de Fisterra.

O escritor e «tabernícola» presentará mañá o seu novo libro

22 mar 2016 . Actualizado a las 05:00 h.

Roberto Traba Velay tiene nuevo libro y esa es la excusa perfecta para mantener con él una pequeña charla en la que reflexiona sobre su escritura, su propia vida, el bar A Galería que tanto le ha aportado y tanto el presente como el futuro de Fisterra que marca su obra y su propia existencia.

Itinerario. Versos dos días sen xeito, autoeditado en Técnicas Gramaxe (Silleda) y prologado por Modesto Fraga, no es precisamente una obra nueva porque fue escrita en 1992. «Non se trata dunha obra de xuventude tampouco, pero digamos que responde a un período concreto da miña vida que pasaba así, sen xeito. Bogaba cara ás Illas Cíes pensando que eran o norte cando todo o mundo sabe que o norte é o Monte do Cabo», resume Traba, con cierto espíritu literario.

Pese a los años transcurridos y que esto suponga un cierto redescubrimiento para el autor, no se trata de una compilación de poemas. «É un libro que ten unha estrutura e está feito como tal. Divídese en cinco estacións. A primeira é Ecos da Soidade, que fala moito de como me sentía naquel momento. Na segunda, As Sombras e a Luz, pregúntase precisamente iso: cales son as sombras e a luz da vida. A terceira, Das Mulleres e do Amor é unha etapa contemplativa das mulleres na que son eu o que contempla. A Penúltima Parada xa se centra nunha muller concreta. Parecen poemas adicados, aínda que realmente non están dirixidos a un persoa como tal. Xa na última, Poemas en Anacos, volve a esa falta de guión na viaxe e remata cun verso que di: ?Toda a natureza aberta nesta día de verán para os meus ollos?, que supón un canto á alegría, á vida», resume el escritor, que tampoco quiere extenderse mucho más porque «o libro hai que lelo».

Para que eso ocurra, mañana a las 20.00 horas está prevista una presentación en el Concello de Fisterra una presentación, que al estilo de lo que ya hizo en su día Alexandre Nerium, reunirá a una decena de amigos del autor para que «cada un recite un ou dous poemas».

Por supuesto, tratándose de Traba Velay, el acto no puede acabar de otra manera que con una queimada en A Galería, el emblemático bar en el que hay una gran parte de sí mismo y de cientos de artistas que pasaron por Fisterra en los últimos años.

«A queimada ímola ter todos os días da Semana Santa, co conxuro coma sempre, pero con algo especial que son os versos humorístico-satíricos propios deste tempo. Iso si, sen chegar a ser irreverentes porque hai que respectar a fe, aínda que eu teña algo de bula nisto [risas]», explica Traba, para describir esos momentos tan mágicos que se crean en su local en el que, por ejemplo, estos días se podía ver a Miguel Fernández, Miguelón, pintando un barril, «unha obra de arte das nosas».

Y es que A Galería al escritor le quita tiempo, pero le ha dado y le da muchas cosas. «Os poemas, as crónicas e iso fágoas aquí entre cafés. Escoito un xiro ou unha frase das nosas e corro a apuntalos xa para empregalos. Digamos que nese momento no que está escrito o libro atopeime co bar que foi coma un barco para min. Outros van navegar ao gran sol e eu navego na Galería», explica. Allí, rodeado de miles de objetos de todo tipo colgados por todas partes y cientos de cuadros, se ve pasar la temporada de aluvión de peregrinos de cada verano pero también los inviernos que «son moi largos e o mar volve ao seu sitio como din os vellos».

Roberto Traba tiene nuevo libro: Itinerario. Versos dos días sen xeito, que escribió en 1992 durante una etapa personal de zozobra, y que ahora abre al lector, superando, como el mismo dice, las barreras del pudor y la vergüenza. Mañana se presenta en Fisterra en un acto repleto de amigos que incluye queimada de este druida del siglo XXI