Sés, no seu pregón: «Quero a Caión por bonito, e polo seu ser diferente, quéroo pola súa xente»
A LARACHA
A cantareira abriu os Milagres cunha intervención en verso na que viaxou entre pasado e presente da vila
09 sep 2023 . Actualizado a las 04:14 h.Non quedaba xa moito para as doce da noite cando a cantareira María Xosé Silvar, Sés, remataba este xoves o pregón dos Milagres de Caión. Como xa adiantara en Radio Voz, optou por un discurso herdeiro da tradición, de cando estas intervencións se facían cantando, ou en verso, que foi como ela o escribiu. O seu primeiro pregón. «Sexa o primeiro e o último, ou sexa só o primeiro, sempre estarei orgullosa de que este fose nunha das vilas na que a min sinceramente me gustaría ter nacido, e qué é Caión». Pronunciou estas palabras tras unha pequena presentación de Manel Raposo, portavoz da Peña Royal, e logo das de Paco Rey, tamén integrante da comisión. Lembrou él como coñeceu a «María Xosé» había máis de vinte anos, todo vitalidade, faladuría, enerxía. «Dálle a todo, pero sobre todo ao noso», afirmou. Agradecida polo convite, o pregón de Sés viaxou entre o pasado e o presente da vila, cargado de identidade nunha terra na que, como dixo, visita e vive dende que ten acordos.
En grande media, así foi:
Un saúdo ás caionesas e aos caioneses tamén
e un saúdo a quen vén cada ano camiñando.
Ás que viñeron cantando, grazas por toda a alegría,
e a quen botou a homilía, grazas pola bendición.
Viva a festa de Caión e a súa romaría!
Por Marcos e Antón do Muxe
é que eu aquí hoxe vin,
da súa boca sentín anécdotas ben fermosas,
tantas historias das vosas,
de barcos e redeiras,
mariñeiros e peixeiras,
que xa non han de volver,
e de como soian ser antigamente estas festas.
Das charangas e dos xogos,
das caras enfariñadas,
das moedas agochadas
e das carreiras de sacos.
E non habendo un pataco
había toda alegría,
gaiteiros na romaría,
solteiros contra casados,
mans e brazos axuntados
toda a noite e todo o día.
Os peregrinos na ermida,
os campos dos arredores,
a todos os corredores chegaba o riso na vila.
Desde a de Esther e Pachila ata Xermaña e Goxán
desde o Outeiro ata o Chan,
Campo da Costa, A Pedreira,
e toda a parroquia enteira arrimaba algún can.
Daquelas horas dos barcos
de 200 mariñeiros
dun lote de percebeiros
de baleas e sardiñas
as mulleres, as raíñas,
que todo sabían facer.
Preparar para vender o peixe que ía chegando
cas patelas ir andando ata onde houbese de ser,
ata a Coruña descalza ía Maruja da Vichola,
pero non era ela soa, que foron tantas e tantas...
Tantas e tantas miñas santas,
tantas foron coma ela,
con cadansúa patela
cara Arteixo ou Carballo.
Non remataba o traballo
para as da vila e as da aldea
coidar da casa, ir ao jolfe,
preñarse e aleitar,
e ata coidar do gando,
se era casa de labranza.
E aínda que esta veciñanza
vivía apenas do mar,
había nalgún lugar
labradoras de labor (...)
Tantas cousas me contaron
con orgullo e con amor.
E Diego do Serrador
tamén me falou de todo.
Non pode ser de outro modo,
querendo tanto a Caión,
que todos falen da súa valía,
da festa, da romaría e da vosa tradición.
Aínda que se hai que falar,
e hai que falar a verdade,
sen que ninguén se me enfade,
romaría xa non a hai.
O xantar xa non se fai,
non se carga coa neveira,
non hai comida caseira
e non se trae mantel,
que agora hai moito nivel,
para andar con fiambreira.
Agora énchese a vila
e non hai unha mesa libre,
para tomar un cubalibre
hai que esperar unha hora.
Non mama nin o que chora,
porque hai máis xente que Dios!
Comer cedo é un milagre
dos Milagres de Caión.
Onde había 12 bares
quedan tres pares escasos,
e os que mandan non dan vasos
para que beba máis xente.
Xa calquera día quente
está a praia ata a bandeira,
tres mil almas nas Salseiras,
sen ser a nosa señora,
é normal que atalora
non dean feito as camareiras.
Agora hai sesión vermú
e dúas ou tres orquestras,
que han de ser máis modestas
que o Combo Dominicano,
que xa sei que aquel ano foi unha boa desfeita,
porque a praza é moi estreita
e o tráiler non daba entrado,
amenciu Caión mexado,
todo cheo de botellas.
Ao que vou, ás orquestras.
Sesión vermú, dúo ou trío,
pasarrúas, adobío,
e a mellor actuación,
a de Arume de Caión,
a do meu Paco querido.
Que bailan como é debido
e aínda tocan mellor,
danlle ao noso todo o honor,
o bo facer e o sentido.
Temos o baile galego,
o vermú e as orquestras,
e unha comisión de festas
que seica se renovou.
Aos meus oídos chegou
que seica hai unha nova formada,
que vén máis que preparada
xunto coa outra xeración,
para que volva a Caión aquela época dourada.
Mais que ninguén pense nunca
que me sabe a pouco a festa,
que eu vila coma esta
no mundo enteiro non a vin.
E anque en Caión non nacín,
sen miramentos admito
Quero a Caión por bonito,
polo seu ser diferente,
quéroo pola súa xente
e ata lle quero a Toñito.
Non me tome a mal a broma
don Antonio Ventureira
que hoxe esta cantareira
acudiu ao seu chamado
por atento e educado
non puiden dicir que non.
Teño miles de razóns
para estar agradecida,
sentinme sempre acollida
mil gracias de corazón.
Que viva por sempre a festa
todo os que aquí cheguedes
vivan aquelas mulleres
que con amor traballaron
que coseron e coidaron
xeracións e xeracións.
Viva a xente de Caión,
un a un e unha a unha,
que non me quede ningunha
sen mandarlle admiración.
Vivan os da comisión,
redeiras e percebeiros,
que vivan os mariñeiros
e a xente que traballou.
Cada man que se arrimou,
desde o pobo e para o pobo,
os bares
o cura novo
peregríns e tradición
outra vez a comisión
e toda a xente querida
e que vivan toda a vida os Milagres de Caión!