«As orquestras fixeron inversións nos palcos que agora non son rendibles»

Máis de cincocentas persoas celebrarán o xoves os setenta anos da Trébol no Aldeola. O seu actual director, o carballés Javier Bardanca, leva dende o 1993 na formación


Carballo / la Voz

Trompetista de formación, Javier Bardanca Castro, de 46 anos, leva dende os 14 no mundo da verbena, e dende o 1993 vinculado á mítica orquestra Trébol, que agora dirixe. Este 2018 fan 70 anos de historia, e para celebralo terán unha comida no restaurante Aldeola á que acudirán máis de cincocentas persoas que non quixeron perderse esta celebración: «Tivemos que pechar as reservas a máis dunha semana de fin de prazo, porque no restaurante dixeron que non podían máis. Somos moi afortunados por tanto cariño», di Bardanca.

-Setenta anos, nada menos. Haberá poucas orquestras en Galicia que alcanzaran esa idade.

-Nestes momentos debemos ser a segunda ou a terceira máis antiga de Galicia.

-Tamén é unha responsabilidade.

-Non é doado, sobre todo manterse na liña de orquestra de baile, agora que se está tirando máis polo espectáculo. Intentamos manternos fieis á nosa esencia.

-¿Qué ten a Trébol, entón, para atrapar ao público?

-A xente que nos segue é ese tipo de público ao que lle gusta bailar e as orquestras que teñen bos metais. Trato de poñerme do lado do público: se un tema non serve para bailar ou non arranca un aplauso, non vale para nada. Por outro lado, non todas as festas son iguais: variamos o repertorio en función de se hai máis xuventude ou un tipo de público que prefire o clásico.

-Hai uns anos houbo unha auténtica renovación na verbena, o que lles obrigou a mudar as dinámicas e interpretar temas máis actuais. ¿Como foi ese cambio?

-Todo o mundo quere estar á moda, pero hai que saber qué tipo de orquestra tes entre mans. Nós non podemos tocar seguido estes temas de reggaeton, porque teríamos a media orquestra parada. Todo isto que está agora de moda é moi electrónico, moi enlatado. ¿Para qué levar unha orquestra con cinco metais se despois non lle sacarás partido? Neste caso, tratamos de versionar eses temas ao noso estilo.

-¿Non lle dá a impresión de que todas as orquestras parecen iguais, co mesmo repertorio?

-Si, perdeuse un pouco ese sello de identidade que tiña cada unha, agora tócase a lista de éxitos. Nós seguimos tendo os nosos pasodobres, as nosas cumbias, temas mexicanos...

-¿Que zona visitan máis a miúdo?

-Estamos moito pola provincia da Coruña e en Pontevedra, unha zona na que é moi doado sacar á xente a bailar. Noutras áreas non sabes moi ben nin qué tocar para conseguir animar ao público.

-¿Qué fan nesas situacións?

-Neses casos está na man dos cantantes, que son os principais animadores. Ás veces non chega só con ir tocar.

-Leva máis de 30 anos no mundo da verbena. ¿Cal foi o cambio máis grande que sufriu o sector?

-As montaxes, sobre todo, cambiaron moitísimo. Antes tocabamos nos palcos de cemento que había polas parroquias, ou poñíache a comisión un escenario de táboas. Houbo un cambio grande cara a imaxe, aínda que eu creo que foi excesivo. Déuselle demasiada importancia a ese aspecto, e quitóuselle ao artístico. Para divertir un pobo a que ten que poñer toda a carne no asador é a propia orquestra, non son as pantallas, nin a iluminación. Foron grandes inversións que se fixeron e que agora non están compensando economicamente, porque non podes cobrarlle moito máis ás comisións de festas. É insostible, e por iso moitas agrupacións se están desfacendo.

-¿Está a verbena estancada?

-É que xa está todo inventado, aínda que se está volvendo a dar importancia ao baile. Como non marques a diferenza musicalmente, o visual xa está moi visto.

-¿Qué opina do playback?

-Nós tocamos 100 % en directo, porque senón non tería lóxica levar músicos profesionais, bastarían uns simples figurantes. Hai de todo, pero podo dicir que a maioría de orquestras profesionais non o utilizan.

-¿Como os trata o verán?

-Pasa factura. A miña muller, María, é cantante, e ten días bos e malos da voz. Días nos que lle rasca a garganta na sesión vermú... Aínda que agora xa non cae todo o peso sobre dous cantantes.

Conoce toda nuestra oferta de newsletters

Hemos creado para ti una selección de contenidos para que los recibas cómodamente en tu correo electrónico. Descubre nuestro nuevo servicio.

Votación
9 votos
Tags
Comentarios

«As orquestras fixeron inversións nos palcos que agora non son rendibles»