Un cabanés escribe teatro en tierra de Ibsen

Patricia Blanco
PATRICIA BLANCO CARBALLO / LA VOZ

CARBALLO

Federico Alejandro Rioboo Fondo es autor teatral el Oslo (Noruega)

22 ene 2015 . Actualizado a las 08:50 h.

Con relativa frecuencia visitan estas páginas vecinos de la Costa da Morte que, por una cosa u otra, desarrollan su vida fuera de esta comarca. En los ámbitos más diversos: política, fotografía, docencia, arte... Hoy toca teatro y el protagonista es Federico Alejandro Rioboo Fondo. Nació en 1979 en Lausanne (Suiza), pero siendo niño regresó a Cabana con su hermano y sus padres. Al lugar de A Áspera. Actualmente, es autor teatral en Oslo (Noruega), tierra del dramaturgo Henrik Ibsen, como él mismo recalca. Antes, estudió teatro en Madrid, hizo prácticas como actor con la compañía Teatro Nucleo de Ferrara (Italia), perfeccionó su saber con cursos en París con Phillippe Gaulier, en la Physical Theater School de Londres y también en la Saint Mary University. «Aos 28 perdín a vaidade, esa adrenalina de estar diante do público, e púxenme a ler, observar e escribir sen parar. Sempre é todo ou nada para min», cuenta .

Fue hace dos años cuando le dieron una oportunidad en Oslo, «e aí sigo». De hecho, hace cosa de siete meses que un director de renombre le encargó a este cabanés una obra sobre Muhammad Ali. Acaba de terminarla. «A escritura é algo natural en min, gústame o ritual de sentarme, a soidade... Tamén é moi duro», explica. El ahora autor teatral se estableció en Noruega porque allí encontró atractivos varios. Seguro que a muchos se nos ocurren ejemplos. Los detectó en una visita a su hermano, que ya estaba allí: «O goberno noruego buscaba enxeñeiros en España, o meu irmán era dos poucos que falaban inglés. Agora el traballa nunha empresa no sur de Noruega e eu sigo dando tombos por Oslo», afirma Federico Alejandro. Trabaja con Nordic Black Teater desde hace unos años y sigue aprendiendo a escribir. Como autores de referencia, Anthony Minghella, Sarah Kane y Patrick Marber: «Quero volver ler, agora como adulto, Valle-Inclán, que ten que ser algo moi actual».

Vida inspirada

Entre esos atractivos que uno puede hallar en Noruega, también está la vía profesional. Asegura Federico que, allí, el teatro «é moi importante e confire prestixio social». Le gusta: «Motívame a ser mellor escritor». Conserva su vínculo con Cabana, forjado en las visitas a sus padres, «que por sorte veñen cada vez máis a Noruega». Aunque este cabanés dice no ser «nada sentimental», considera: «A paisaxe da ría de Cabana é algo único». Sobre la actividad teatral en Galicia, apunta: «Só que aspiren a facer teatro ou tocar un instrumento paréceme loable. Todos somos un pouco Quixotes. Eu seguín as miñas Dulcineas ata o polo Norte. Creo que a cultura é o que lle dá dignidade á xente, sobre todo facela, non ser un espectador pasivo, ensaiar, pelexar cun mesmo, devólvelle a un a medida das propias limitacións e a gratitude. É difícil de explicar para quen non ten esa paixón. Se non a tes, sempre te moves nun nivel de supervivencia: comer, durmir, ver a televisión, ir traballar se tes sorte... Tes unha vida liñal, pero non unha vida inspirada».

Cuenta Rioboo que siempre tuvo el apoyo de sus padres, Manuel Rioboo Taboada y María Concepción Fondo Cambón. Al hilo de lo anterior explica: «Meu pai toca o acordeón na escola de Cee e nunca foi máis feliz ca agora». En Italia, la compañía con la que estudió daba cursos de teatro en la cárcel y hospitales: «Entendo a cultura non só como entretemento senón como instrumento para os que máis necesitan expresarse».

¿Posibilidad de desenvolver su actividad en Galicia? «Non vexo posibilidade nin de desenvolver o bocadillo, sen ánimo de ofender», responde. «Na Deputación da Coruña denegáronme as tres becas que solicitara e aquí a miña nova obra estrearase no Palacio da Ópera. É un pouco raro, ¿non? Aínda que a queixa é unha escusa, eu creo na determinación de querer ser o que es», opina Federico Alejandro. Se dedica a la escritura, «con empregos ocasionais alimenticios», porque desea una vida alejada de convencionalismos como la seguridad, el consumismo o el culto a las apariencias. No deja de incidir que, con sus padres, y en su casa, «tiven moita sorte»: «Á hora de comer sempre se falaba de música clásica. A outros nenos, na súa casa, fálanlle de gañar cartos e así é moito máis difícil aspirar a algo creativo, afastado das aspiracións de supervivencia básica. Como di o poeta Jorge Riechman, ?a soños fracos, todo son pulgas?».