«A grande ameaza da frota tradicional é a falla de fondos para manter os barcos»

Actualmente son 250 as embarcacións que hai rexistradas en toda Galicia


ribeira / la voz

Hai xa varios anos que xurdiu en Galicia un movemento que busca divulgar o patrimonio marítimo e promover o seu aproveitamento, tanto a nivel cultural como desde o punto de vista turístico. José Luis Sacau Fontenla está metido de cheo nesta revolución. Forma parte do colectivo Mar de Muros, é un dos directivos da Federación Galega pola Cultura Marítima (Culturmar) e representa a cinco asociacións no Grupo de Acción Local do Sector Pesqueiro Seo de Fisterra e Ría de Muros-Noia, sendo o responsable da mesa de patrimonio marítimo nesta entidade. Axudou a organizar as xornadas que o GALP levará a cabo esta fin de semana en Porto do Son e que inclúen desde charlas ata saídas polo mar e visitas guiadas.

-Que se persegue con estas xornadas?

-A idea é promover o patrimonio marítimo, divulgando o que existe tanto nesta ría de Muros e Noia como na súa contorna. Refírome tanto a embarcacións tradicionais como a carpinterías de ribeira, portos e ramplas que quedaron en desuso. Queremos conseguir que máis xente se implique nesta causa, porque contamos con asociacións en municipios como Carnota, Outes, Muros e Noia, pero noutros puntos non hai colectivos funcionando. A nosa idea é estender o movemento.

-Por que é tan necesario este movemento en defensa da cultura marítima?

-Agora mesmo estamos nunha época de bonanza, pero hai 26 anos, cando se orixinou este movemento, foi precisamente polo perigo que existía de que se perdesen os saberes sobre a carpintería de ribeira. Agora hai 43 colectivos en Galicia que están traballando neste eido, pero é moi caro manter os barcos, pois case todos están en mans de asociacións sen ánimo de lucro. Ademais, a normativa non está adaptada e é complicado adecuar estas embarcacións para que poidan navegar. Tamén hai falla de espazos axeitados nos portos para que esta frota sexa visible.

-Existe un censo actualizado de embarcacións tradicionais?

-Actualmente temos sobre 250 embarcacións en toda Galicia. Esas son as que están rexistradas en Culturmar, pero sabemos que hai outras moitas que non están en mans de asociacións e incluso existen algunhas que están traballando no sector pesqueiro. Podemos andar ao redor das 350.

-Que características ten que cumprir un barco tradicional?

-Ten que estar construído en madeira e a súa propulsión principal ten que ser mediante remos ou vela. Non inflúe a idade dos barcos, xa que aí entraría a clasificación de históricos para aqueles que teñen máis de 50 anos.

-Cales son as xoias que hai na zona de Barbanza?

-Temos unha frota reducida, pero de moito valor. En Barbanza hai sete barcos en activo e varios en fase de restauración. Hai pezas únicas coma o Joaquín Vieta, un veleiro con máis dun século de historia e 18 metros de eslora. Tamén hai unha lancha xeiteira, unha buceta e unha canoa muradá do 1934. E no peirao de Muros está amarrado un galeón de 12 metros.

-E na Costa da Morte?

-Por desgraza, nesa zona non hai nada. Hai un baleiro desde Carnota ata A Coruña, quizais porque as condicións da navegación aí son máis duras e non se difundiu esta tradición de manter os barcos. Tampouco hai nese territorio colectivos involucrados neste movemento, que é máis intenso nas Rías Baixas. Entre os obxectivos de Culturmar está precisamente o de estender esta loita pola defensa da cultura mariñeira á Costa da Morte.

-Cal é o principal perigo que corre esta frota?

-A grande ameaza da frota tradicional é a falla de fondos para manter os barcos, que teñen que ser varados e reparados cada ano. O Joaquín Vieta, por exemplo, ten un custo de 10.000 euros anuais.

-Estase aproveitando o valor turístico destas pezas?

-Claro que non. En Muros temos un xermolo dunha mariña tradicional onde están amarrados os barcos e está a ser un gran atractivo, pero é un caso único. Temos un gran potencial ao que non se lle saca partido.

Conoce toda nuestra oferta de newsletters

Hemos creado para ti una selección de contenidos para que los recibas cómodamente en tu correo electrónico. Descubre nuestro nuevo servicio.

Votación
0 votos
Comentarios

«A grande ameaza da frota tradicional é a falla de fondos para manter os barcos»