Xavier Miró, el músico ribadense que abrió el camino que seguirían Andrés do Barro y Juan Pardo

José Francisco Alonso Quelle
j. alonso RIBADEO / LA VOZ

RIBADEO

Triunfó en los 70 cantando en gallego y este sábado le tributan un homenaje en Ribadeo, con 120 músicos interpretando sus canciones

14 abr 2023 . Actualizado a las 13:48 h.

Ribadeo rendirá homenaje este viernes a Xavier Miró, óptico ribadense que en su juventud, estudiando la carrera en Madrid, despuntó como músico, con el dúo María y Xavier (María del Carmen Martínez y Javier González Miró), que entre 1969 y 1971 grabaron cuatro discos, tuvieron más de una docena de actuaciones en televisión y llegaron a participar en el Festival de la Canción de Torremolinos (el equivalente al actual Benidorm Fest). Xavier Miró irrumpió en el panorama musical actual componiendo y cantando en gallego, con varios temas editados entre 1969 y 1973, dos de los cuales: Brila raio de aurora y Miña ruliña, ocuparon puestos muy destacados en las listas de éxitos. Concluida la carrera de Óptica se instaló definitivamente en Ribadeo en el año 1973, primero como ayudante de su padre y, en 1992, responsabilizándose totalmente de la óptica con el cambio de ubicación de la misma a la dirección actual, en la avenida de Galicia, donde ahora está al frente su hijo, David. Xavier Miró tuvo que elegir y, pudiendo aspirar a ser una estrella de la canción, se decantó por la óptica.

Este sábado será homenajeado en el auditorio de Ribadeo, a partir de las 20.00 horas, con entrada libre y gratuita hasta completar el aforo. El evento reunirá a 120 músicos de A Mariña que versionarán, con diferentes géneros, los sencillos (single) de Miró de los años 70 del siglo pasado. El evento está organizado por el Concello de Ribadeo con la colaboración de la Oficina Galega de Outros Asuntos do Movemento. De la puesta en escena se han encargado particularmente Ugía Pedreira y Marina Oural.

En la presentación del acto, Ugía Pedreira hizo una semblanza artística de Xavier Miro, destacando, entre otras cuestiones, su irrupción en la autoría discográfica española cantando en gallego: «Xavier vinculouse artisticamente con María, asinando varios vinilos como Xavier e María, entrando daquela en estudios de gravación de calidade, na compaña de produtores e arranxistas tan prestixiosos como Antoni Ros Marbá, coincidindo con Mocedades, Serrat ou Cecilia. Chegaron a facer promoción de radio por toda a península e axudaron a popularizar a cantiga mariñá Catro vellos mariñeiros, de José Travieso Quelle».

«Xavier e María chegaron a participar no Festival da Canción de Torremolinos, presentado pola finada Laura Valenzuela. A súa achega á musica galega ven marcada pola lingua e o territorio mariñao como lugar de inspiración e saudade, que levou a Xavier Miró a compoñer estas cancións na súa época universitaria en Madrid», añadió.

En el homenaje del sábado actuarán Erikas e Peluxías, Pedro del Río, Beetle Judge, la Escuela Municipal de Música de Ribadeo, la Coral Polifónica de Ribadeo, la Banda Municipal de Ribadeo, Corazones Jóvenes, Guadi Gallego y Dory Yáñez.

También intervendrá alumnado de lengua gallega del IES de Ribadeo, con un guion de Suso Fernández Acevedo; Ugía Pedreira, Xavier Campos, Pilar Otero (concejala de Cultura), y Xavier Miró/Marina Oural, con una conversación intergeneracional entre el homenajeado y la organización.

«Temos en Ribadeo alguén que fixo nos anos 70 o que as Tanxugueiras están a facer agora»

Marina Oural, de la Oficina Galega de Outros Asuntos do Movemento, apuntó en la presentación del evento: «O feito de nomear e render homenaxe a un dos nosos músicos, que tivo a afouteza de cantar en galego no festival de Torremolinos no 71, cando aínda era o tempo da ditadura franquista, non é máis que un acto lóxico e necesario. Temos en Ribadeo alguén que fixo nos anos 70 o que as Tanxugueiras están a facer agora e isto había que contalo e celebralo. Para o presente e tamén para o futuro».

Aunque el homenaje comenzará a las ocho, el auditorio abrirá una hora antes. Habrá una exposición de la trayectoria musical de Miró.

«No ano 73 decidín acabar o ciclo, e xa non volvín a tocar a guitarra nin a cantar en público»

Pudo hacer carrera en el mundo de la canción, pero Xabier Miró, concluidos sus estudios de Óptica decidió que para el se acababa un ciclo. «A etapa de cantar foi en Madrid. Despois do último disco, vinme para a casa. Estabamos mirando de editar un quinto disco, pero tiven que ir á mili, e despois o momento xa pasara», comentó ayer Xavier Miró.

«Foi un punto e final. Pasei páxina. Non quería estar co sambenito enriba de si fixera tal o cal cousa como sería. Así que decidín rematar o ciclo e no 73 acabouse. Non volvín a tocar a guitarra nin a cantar en público».

De esta etapa, destaca la contribución de cantar en gallego en el panorama musical nacional: «De algunha forma abrimos camiño. Despois veu Andrés do Barro, Juan Pardo e incluso Julio Iglesias gravou algunha canción en galego. Con eles xa se podía cantar en galego con opcións de ter éxito, pero cando o fixemos nós era máis complicado. Estivo ben, mentres durou».

Miro agradece el homenaje: «Viñeron falar comigo xa fai tempo. Ao principio soábame estraño, pero é de agradecer todo o que moveron, a xente que implicaron. Para min vai ser unha sorpresa moi grata. Vou ir como o resto do público, a ver que fixeron Ugía e Marina».