La Xunta recurre la resolución del Instituto Geográfico que da oficialidad al topónimo Ría del Eo

RIBADEO

Ría de Ribadeo
Ría de Ribadeo MIGUEL

Ve esta forma «unha incorrección xeográfica e semántica» que «vulnera a normativa» y reclama mantener Ría de Ribadeo como la única oficial

02 ene 2023 . Actualizado a las 21:58 h.

La Xunta de Galicia anunció este lunes a través de un comunicado de prensa que recurrió la resolución del Instituto Geográfico Nacional (IGN) que dio oficialidad al topónimo Ría del Eo. El Ejecutivo autonómico presentó un recurso de alzada ante el Ministerio de Transportes, Movilidad y Agenda Urbana, que validó el nombre alternativo, otorgándole el mismo nivel de oficialidad y uso que Ría de Ribadeo.

El Gobierno gallego y la Comisión de Toponimia de Galicia entienden que esta decisión vulnera «a normativa reguladora da determinación de topónimos oficiais. Por tal motivo, e partindo da incorrección xeográfica e semántica que supón o topónimo Ría del Eo, cuxa grafía ademais non sería aceptable en galego», la Xunta pretende con el recurso «facer valer a opción tecnicamente correcta, que pasaría por manter a forma Ría de Ribadeo como a única oficial para denominar o estuario no que desemboca o río Eo, deixando a outra opción como unha variante».

La Xunta resalta que defienden esta posición entidades como la Real Academia Galega (RAG), el Consello da Cultura Galega, el Grupo de Investigación de Análise Territorial (ANTE) de la Universidade de Santiago de Compostela (USC), la Diputación Provincial de Lugo o el Concello de Ribadeo.

Asegura el Ejecutivo autonómico que el argumento del Principado de Asturias de vincular la oficialidad de la forma Ría del Eo al uso mayoritario de esta forma en el margen asturiano de la ría desde 2007 «trátase dun argumento que non chegou a consenso entre os membros da Comisión Especializada de Nombres Geográficos (CENG), o órgano encargado de ditar un informe técnico que sirva de guía para a decisión, tal e como reflicte o voto particular contrario á decisión que emitiu o membro representante da Real Sociedad Geográfica».

La Xunta argumenta en su recurso que el informe de la CENG expone que «desde un punto de vista xeográfico, non ten lugar un cambio de denominación, considerando que unha ría constitúe unha entidade xeográfica resultado dunha elevación do mar con respecto á terra e que en ningún caso está vinculada na súa orixe á rede hidrográfica existente».

De este modo, «unha ría non pode estar adscrita, en ningún caso, a un río que desemboque nela, o que implicaría a incorrección da forma Ría del Eo. Ademais, seguindo este razoamento, é importante destacar que neste estuario desembocan outros tres ríos: Suarón, Monxardín e Grande, polo que incluir na denominación da ría a un só deles resultaría contrario á realidade xeográfica desta», añade la Xunta.

Otro de los argumentos que esgrime el Gobierno gallego es que ya existe un topónimo semánticamente correcto, como es Ría de Ribadeo, y que fue utilizado como único identificador geográfico oficial de referencia, que figuraba en las fuentes toponímicas y cartográficas. «Por moito que o seu uso sexa maioritario dun lado da ría, non parece axeitado incorporar un erro conceptual. Esta 'tradición', usada como argumento polo Executivo asturiano, é un concepto xurídico indeterminado que non pode vincularse simplemente a un grao de uso de maior difusión social a partir dunha data recente como consecuencia, precisamente, da reivindicación que fai o Principado», señala la Xunta, que pide que se favorezca el criterio «técnico e científico» que hay detrás de la firma Ría de Ribadeo.

Recuerda además la Xunta que la Organización de Naciones Unidas (ONU) recomienda, a respecto de la normalización de los nombres geográficos, una forma única para cada nombre del planeta, y que la Real Sociedad Geográfica considera que la denominación de las rías, por tradición geográfica y cartográfica, coincide con el topónimo o núcleo de población más importante asentado en los márgenes o proximidades del estuario; que existe abundante documentación histórica sobre la antigüedad y el predominio del topónimo Ría de Ribadeo. Por último, insiste en que un topónimo no puede ser asunto de una convención o acuerdo entre partes, «o cal só se explicaría desde o descoñecemento ou desvalorización da súa dimensión patrimonial. Sería un erro pensar que o topónimo Ría de Ribadeo supón algún tipo de preeminencia para Ribadeo ou mesmo unha negación da súa condición tan asturiana como galega», concluye.