«Tras coñecer a sentenza fun comer cos meus pais, como outro día máis»

José Francisco Alonso Quelle
josé alonso BARREIROS / LA VOZ

BARREIROS

CARLOS CASTRO

Alfonso Fuente, tras su absolución de prevaricación urbanística: «Haberá que analizar canto dano se lle leva feito a Barreiros nestes anos e quen son os responsables»

12 feb 2019 . Actualizado a las 21:33 h.

Al otro lado del teléfono, Alfonso Fuente, alcalde de Barreiros, trata (y ciertamente logra) aparentar tranquilidad, como si fuese un día más. Pero por momentos se le corta la voz. Son segundos en los que traga saliva, silencios en los que trasciende la tensión vivida, lo mucho que ha pasado todos estos años bajo la amenaza de una pena de prisión. Él es uno más, ya que ayer se supo también de la absolución de todos los implicados en la demanda por prevaricación urbanística en la concesión en 2006 de 44 licencias para la construcción de unas 3.000 viviendas (se ofrece más información en la sección de Galicia). La fiscalía pedía penas de seis meses a dos años de prisión y finalmente el fallo ha sido absolutorio para todos: el primer teniente de alcalde, José Manuel Gómez Puente; el concejal delegado de Obras, Lorenzo Penabad Bolaño; los exediles José Rojo, María Alina Rodríguez y Eulogio Menéndez López (que dejó la política en 2007, tras veinte años como concejal en Barreiros), y la arquitecta municipal, Marta Geada. El fallo no es firme y se puede recurrir en la Audiencia Nacional.

Ayer, sin duda, no fue un día más para ellos. Alfonso Fuente siguió con su rutina y, como acostumbra, fue a comer con sus padres: «Isto nunca me quitou o sono porque son un home tranquilo, e ao final a vida ponte onde mereces estar. Preocupábame polos que teño preto de min. Fun comer con meus pais, e eles todos os días me preguntaban como ía a cousa. Para eles foi moi difícil. E o mesmo cando estaba cos meus fillos. Por todo iso a alegría da sentencia é moi grande. A miña nena pequena naceu co proceso xudicial xa aberto, e claro que o pasas mal. Agora, estes días, haberá que analizar, nós e a outra xente que nos levou a isto, todo o dano feito nestes doce anos que pasaron».

Sus compañeros

Alegría por él y también por sus compañeros absueltos: «

Eu poñíame na súa pel, porque eu son o alcalde e sempre es máis visible. Pero eles tamén estaban aí, nunha situación moi dura. Eu cada mañá me levanto para tratar de facer cousas para Barreiros, e cando sabes que che están pedindo 54 anos de cárcere (la acusación particular, de Adega), e máis a inhabilitación... pois non é doado. Puidemos tirar a toalla, pero tiñamos o respaldo dos veciños e fomos para adiante. Entendo que os meus compañeiros pasaron momentos moi malos, porque estas situacións, aínda que se pense que solo afectan á esfera da política, aféctanche a todo, ao persoal, profesional...

», añadió Alfonso Fuente.

Y, por encima de todo, dice, la convicción de haber actuado con honestidad: «Nós demos licencias con informes favorables. Había dúas que non os tiñan favorables, pero non no lo dixeron. Obramos coa conciencia de estar facendo o correcto. Cando crees que fixeches as cousas ben, tes que esta tranquilo. Agora toca seguir, sen mais. A sentencia esperabámola, e o que quero é agradecerlle aos veciños de Barreiros o apoio en todos estes anos. Porque a outra sentencia era a que había coas eleccións municipais, e aí sempre nos sentenciaban con seguir. Agora, o xulgado tamén», dice el alcalde, si bien, paradójicamente, no tiene decidido si continuará en política: «Xa se verá», comentó enigmático.

Se cierran así doce años sin ningún responsable de lo ocurrido en Barreiros, tampoco por la intervención de la Xunta declarada ilegal por el Supremo: «Certo. E hai que lembrar que todo isto xurde pola intervención do goberno bipartito da Xunta, cando houbo concelleiros de Barreiros que chamaron para que o fixeran. A intervención acabou con empresas, con moito traballo e agora demóstrase que as licencias estaban ben dadas e que o que fixo a Xunta non. Quen é o responsable diso agora?».

«A miña filla pequena naceu co proceso xudicial xa aberto. Claro que o pasas mal!»

«As licencias foron ben dadas e a intervención da Xunta non. Quen é máis responsable?»

La estrategia de Begasa para cobrar más a los promotores

En los casi 40 folios de la sentencia se recogen curiosos episodios sobre lo ocurrido en Barreiros. Así, se alude a la carta que Begasa remitió al Concello de Barreiros en 2006 alertando de la saturación del suministro eléctrico ante la alta demanda de las construcciones para las que se estaban concediendo licencia, al encontrarse la subestación eléctrica de Foz al máximo de su capacidad y la que se iba a construir en Ribadeo paralizada. Sobre este particular, en el juicio comparecieron varios promotores que testificaron que Begasa les solicitaba elevadas cantidades de dinero para, finalmente, conseguir el suministro eléctrico por cifras muy inferiores, en algún caso tras presentar reclamaciones a los organismos competentes y ser estimadas.

Fue el caso de un promotor que explicó que, si bien inicialmente se le presupuestaba el suministro eléctrico en unos 2,4 millones de euros, tras recurrir al arbitraje administrativo, finalmente tuvo que pagar 56.000 euros. Otro promotor también testificó de forma similar.

Pero además, según hace constar el juez en la sentencia, Begasa informó que en el período controvertido de la concesión de las licencias no se dieron incidentes o problemas derivados de un insuficiente suministro eléctrico (en concreto se cita desde el año 2006 hasta enero de 2011) aunque sí se acabaron varias urbanizaciones y fueron habitadas.