La Xunta pide a los alcaldes que recomienden no plantar patatas

José Francisco Alonso Quelle
josé alonso RIBADEO / LA VOZ

A MARIÑA

x.f.r.

Apela a la «responsabilidad» de los mariñanos para que la plaga no se extienda

07 feb 2017 . Actualizado a las 13:03 h.

Toda A Mariña está afectada por la plaga de la patata de la polilla guatemalteca (se ofrece más información en la página 27). La cuarentena decretada el año pasado sobre Cervo, Foz, Xove, O Valadouro y Viveiro se extiende a toda la comarca. En esta coyuntura, los productores de A Mariña que comercializan el tubérculo consultados por La Voz, manifestaron su voluntad de no plantar este año. Pero son centenares de personas quienes también cultivan patata para autoconsumo. Para ellos, a la espera de conocer el decreto del Ministerio de Agricultura para combatir la plaga, que probablemente prohibirá el cultivo, la recomendación de la Xunta de Galicia es que no se plante.

Así lo manifestó ayer la directora xeral de Gandería, Agricultura e Industrias Agroalimentarias, Belén do Campo, quien apeló a la responsabilidad de los agricultores de los concellos afectados por la polilla para que eviten hacer nuevas plantaciones del tubérculo, con el fin de detener la expansión de la plaga.

Belén do Campo, acompañada por el delegado territorial de la Xunta en Lugo, José Manuel Balseiro, se reunió ayer en Viveiro con los alcaldes de los municipios de A Mariña para explicarles el alcance de la plaga y las medidas que adoptó la Xunta desde 2015, cuando se detectó, y que no han logrado frenar su expansión. Incidió en que A Mariña es una zona donde la patata se cultiva básicamente para autoconsumo.

«Chámannos a todos para pedirnos que lle digamos á xente que non labren patacas, porque cando se prohiba o cultivo vai haber que levantar todo o cultivo e o sementado», manifestó ayer el alcalde de Ribadeo, Fernando Suárez, al término de la reunión. Y añadió: «O caso é que a estas alturas xa hai moita xente que comprou a semente. E que fan? A tiran? Xa deberían ter avisado antes».

Esta postura coincide con la que expresaron otros regidores mariñanos y también en Ferrolterra -informa Ana Cuba-, como Ángel Alvariño, de Neda, quien urge a las administraciones central y autonómica a concretar las medidas definitivas.

El PSdG critica la «falta de planificación» y pregunta por las compensaciones

Los primeras críticas políticas a la Xunta por su gestión de la plaga llegaron del PSdG. Los diputados autonómicos José Manuel Pérez Seco y José Antonio Quiroga anunciaron que llevarán varias iniciativas al Parlamento de Galicia para exigirle a la Xunta cuáles son las medidas y compensaciones previstas para los municipios de A Mariña.

«Son moitos os agricultores afectados por este veto, na súa maioría para autoconsumo, que ven estragadas as súas colleitas ou que teñen xa a semente mercada para a vindeira tempada debido á tardanza do anuncio, xa que dende a anterior colleita houbo tempo máis que de sobra para tomar esta medida e aforrarlle uns cartos os afectados», señalan. El PSOE expresa su apoyo a todas las medidas para erradicar la plaga de la polilla guatemalteca, pero critica la «falta de planificación» de la Xunta de Galicia.

«Nos témolo claro: non a imos sementar»

Xulio Rodríguez Bermúdez, agricultor de Mondoñedo e presidente da cooperativa Labregos de Lugo, tiña onte claro que este ano non vai sementar pataca. «Estamos amolados porque a Consellería reaccionou tarde. Póñennos en corentena pero deixan cultivar. Que fagan ben as cousas, que digan de unha vez se se vai poder cultivar. Se o problema é grave, que se decidan, que se deixen de borradores. Nós imos ter a valentía que eles non teñen e non imos producir. O contrario é meterte nun gasto sen saber como vai acabar a cousa, e ao mellor tes que levantar todo o cultivo», manifestou.

A cooperativa está integrada tamén por produtores de Riotorto e A Pontenova, afectados pola corentena da Xunta. «Temos semente certificada comprada, e imos tratar de vendela. Non a imos plantar, porque da nosa produción solo un 10% queda na Mariña», engadiu.

«Estas pragas unha vez que entran nos territorios son moi difíciles de sacar. Nos nosos cultivos non tivemos a praga, pero din que si a había polos arredores. Os profesionais desta comarca temos que deixar de producir. Non nos podemos expoñer máis. Pero o paisano que plantou toda a vida patacas, vai seguir plantando? Se o fai, de que vale que nós deixemos de plantar? As medidas que están tomando chegan tarde, son incompletas e faltan de valentía. E se hai que indemnizar, que o fagan», concluíu.