Cientos de imágenes expresan la riqueza de la simbología de Galicia

CULTURA

El trabajo persigue también evidenciar el abandono en el que se hallan muchas piezas

15 jun 2009 . Actualizado a las 02:00 h.

La geometría de Galicia es una línea curva hecha con los trazos sinuosos de los ríos, con las lomas de los montes, con los arcos que dibujan cientos de calas a lo largo de la costa, con los serpenteantes senderos y caminos o con los viejos carballos envueltos en sí mismos. Hay otras geometrías mágicas que evocan el redondo discurrir del sol, los círculos de los castros poblados por los celtas o los ingrávidos trisqueles que se han colado hasta en la bandera de la isla de Man, con Galicia, una de las siete naciones celtas.

Cientos de dichos objetos geométricos protegen hórreos en los Ancares, coronan iglesias en A Estrada, cogen forma en los infatigables giros de los tornos de los alfareros de Buño o cuelgan, en cordones de cuero, del cuello de cualquier joven en el festival irmandiño de Moeche; son piezas cuyas imágenes han sido recogidas en los últimos años por Bieito Romero, conocido sobre todo como el fundador del grupo de música Luar na Lubre, y que aparecen en el libro Xeometrías máxicas de Galicia (Ir Indo); a través de más de 440 imágenes muestra esta enorme riqueza de la simbología de Galicia.

«A idea inicial era facer tamén toda a área de influencia do norte de Portugal, no que se refire á cultura castrexa, pero era moi complexo xa que solo con Galicia foron moitos os quilómetros percorridos porque, ademais, estes obxectos son ás veces pequenos e ata poden pasar inadvertidos», explica Bieito Romero.

«Eu non son especialista pero é unha cousa que desde sempre me chamou a atención», sostiene; tenía claro cuando se planteó hacer esta publicación que entre sus objetivos estaba el de «relacionar toda a cultura castrexa, ou celta, cos seus trísceles e cuadrísceles, esa plástica da época dos castros, esa forma artesanal de facer figuras solares, todo iso relacionalo coa actualidade porque seguen pervivindo en hórreos, igrexas, camposantos, en casas, en moitos sitios».

Sostiene que muchos de estos símbolos de la cultura castrexa «estaban asociados ao culto do sol, a aparición da vida, pero co tempo foise perdendo esa simboloxía, aínda que a xente seguiu grabando esas formas, malia non saber de onde viñan». Una prueba de ello: «Non hai moito tempo nos hórreos da zona dos Ancares vin unha destas figuras que se colocaba para protexer o froito de dentro, segundo me contou un paisano».

Romero apunta que se trata de una simbología solar «que vén desde tempo inmemorial; moitas destas pezas están feitas en Galicia pero tamén se poden atopar noutros lugares de Europa, sobre todo na área atlántica, que é onde se dá a maior confluencia de formas e estética das mesmas, supoño que polas relacións a través do mar das culturas célticas».

En la parte teórica de este libro, «na que falo das relacións destes obxectos, conto como aparecen tamén en Xapón, en India ou na cultura maia. Eu vinos en México nos petróglifos de pedra que teñen alí, pero so cito iso porque analizar esas relacións sería meterse en moitas fonduras. E levaría a moitos libros».

Para los artesanos

Considera que este trabajo «é interesante desde o punto de vista dos entendidos pero igualmente para un artesán, porque ás veces están copiando formas e figuras irlandesas ou da India porque lles parecen bonitas e porque non saben que nós temos o mesmo, ás veces menos elaborado porque evolucionou menos, pero nas tallas de pedra hai cousas impresionantes».

Otro de los objetivos de este libro era «amosar a deixadez con todo isto, porque moitas das pezas están en museos castrexos, pero a maioría están nun estado lamentable, nun abandono moi grande; non hai protección para elas e por iso penso que o libro é unha chamada de atención a este tipo de cousas».