«Galicia ten máis esclerose, como outros países onde houbo viquingos»

joel gómez SANTIAGO / LA VOZ

SANTIAGO

XOÁN A. SOLER

En la comunidad sufren el mal 2.700 personas, y hay 110 casos nuevos al año, dice Manuel Arias, neurólogo del CHUS

06 dic 2016 . Actualizado a las 05:00 h.

La denominada Teoría vikinga de la esclerosis múltiple se cumple en Galicia. Las Torres de Oeste, en Catoira, son quizá la evidencia más conocida en la comunidad de la presencia vikinga; como las hay en el norte de Estados Unidos o Europa: «Galicia ten máis esclerose múltiple, como outros países onde houbo viquingos. Esta teoría é coñecida hai varias décadas, cando o especialista norteamericano Charles Poser comprobou, e deu a coñecer, que moitas persoas do norte dos Estados Unidos libraban do servizo militar por presentar efectos desta grave doenza», explica Manuel Arias, neurólogo del CHUS. Este especialista organizó recientemente en Santiago el encuentro Esclerosos múltiple: de la evidencia a la experiencia; y participa en un volumen de expertos españoles que presentan avances para su tratamiento.

«Onde hai constancia histórica da presenza viquinga parece que hai unha maior predisposición xenética para padecer a doenza, que se une a factores ambientais como menos horas de sol e de vitamina D. No Ecuador, no Trópico, é moito menos frecuente», agrega este experto.

La esclerosis múltiple es una enfermedad crónica del sistema nervioso, que incluye el cerebro, la médula espinal y los nervios ópticos, para la que no existe cura. «En Galicia están a ser diagnosticados catro casos novos ao ano por cada 100.000 habitantes. Na área sanitaria de Santiago isto supón entre 20 e 30 casos novos cada ano. A prevaleza na nosa comunidade está entre 100 e 110 casos por cada 100.000 habitantes, hai máis de 2.700 persoas que a padecen», sostiene. El complejo hospitalario de Santiago dispone de una unidad, de referencia en España, para esta dolencia, en la que están a seguimiento 800 pacientes, y donde se aplican tratamientos nuevos. «Cos avances dos últimos anos mudou e mellorou moito a situación. Na unidade do CHUS tratamos tamén outras doenzas do sistema nervioso provocadas polo sistema inmunolóxico. A esclerose afecta a mielina do sistema nervioso central. Cos novos tratamentos, a esperanza de vida é cada vez máis semellante á do resto da poboación», dice Arias.

Lo más relevante es «a boa resposta nas primeiras fases da doenza, pois de se diagnosticar cedo e se tratar ben hai doentes que poden levar unha vida normal», manifiesta. Esto es muy relevante, insiste, porque «despois dos traumatismos, é a primeira causa de discapacidade en menores de 45 anos. Nas persoas máis novas condiciona moito o seu futuro, pois poden padecer este mal cando están estudando, ou ao pouco de casadas, e modifica o seu proxecto vital; por causa da esclerose múltiple teñen que deixar moitas cousas que antes de padecer a doenza facían sen problema», aclara Manuel Arias.

En el encuentro que tuvo lugar en Santiago se celebró un concurso de casos clínicos de difícil diagnóstico, que ganó la compostelana Carmen Labandeira, quien se forma como neuróloga en Vigo; y se homenajeó a Delicia Muñoz, por los muchos años que dedicó al tratamiento de la esclerosis múltiple en el área sanitaria viguesa.

En el libro sobre la esclerosis múltiple en el que participa Manuel Arias, que coordina el neurólogo Juan José Ruiz Ezquerro, profesional en Zamora, realizan aportaciones también José María Prieto, asimismo neurólogo del Complejo Hospitalario Universitario de Santiago, y otros 16 reconocidos especialistas de España.

Especialista. Manuel Arias es neurólogo del CHUS. Coordina el Grupo de Estudio de Humanidades e Historia de la Sociedad Española de Neurología.

Esclerosis múltiple. Arias coordinó un encuentro de especialistas y participa en un libro de expertos sobre esta grave enfermedad.